5 способів навчити дитину самостійно виконувати домашнє завдання
Виконання домашньої роботи – однаково складне інтелектуальне завдання як для першокласника, так і для старшокласника. Для цього дітям необхідна мотивація і вміння концентруватися на завданнях. Що ж допоможе домогтися першого і другого, а також як сформувати навик самостійного виконання дитиною домашнього завдання?
Формуйте позитивний настрій
Нерідко виникає така ситуація, коли дитина відтягує виконання завдання. І батьки, замість того, щоб розібратися в причині такої поведінки, починають задавати їй питання: «Сідаєш?», «Скільки можна тягнути?», «Коли приступиш?».
Якщо дитина не хоче робити завдання, значить, у неї є якісь труднощі. Батькам треба розібратися, які саме. Часто школяр просто не розуміє причину своїх невдач, і завдання дорослого (в ідеалі, педагога) полягає в тому, щоб зрозуміти, де дитині складно, що потрібно підказати і яким чином це зробити.
Формувати позитивний настрій у дитини, значить, давати їй зрозуміти: «До мене завжди можна звернутися по допомогу» і бути готовим дійсно допомогти. Допомогти – не означає робити домашнє завдання за дитину, а розібрати незрозумілу їй тему стільки разів, скільки необхідно. Розібратися і піти у своїх справах, а не сидіти за спиною дитини і контролювати кожен рух її ручки.
Важливо сказати школяреві: «Я поруч. Я готова пояснити ». І він буде кликати вас багато разів, і це не повинно дратувати, і це буде тривати якийсь час, поки дитина не звикне виконувати завдання самостійно.
Чергуйте роботу і відпочинок
Не треба наполягати, щоб школяр виконував уроки за один присід. Багато батьків кажуть: «Поки не закінчиш – не встанеш». Це неправильно. Оптимальний і раціональний час, який діти можуть безперервно виконувати домашнє завдання – 20-30 хвилин (деякі діти навіть менше – 10 хвилин).
Після цього треба зробити невелику паузу, за яку дитина встигне зняти напругу. Можна запропонувати їй зробити пару фізичних вправ, з’їсти четвертинку яблука, випити півсклянки соку.
Виключіть ситуації обмеження в часі
Як тільки дорослі говорять: «Ти повинен швидше сісти за уроки, тому що нам треба бігти на музику / до бабусі / в басейн (потрібне підкреслити)», вони створюють ситуацію стресу і руйнують позитивний настрій. Обмеження в часі – одна з найсильніших стресових ситуацій.
Дітям потрібен час, щоб просто включитися в процес приготування домашньої роботи. Хтось спочатку розставляє книги, точить олівці, розкладає ручки, хтось розбирається в шухлядах – це своєрідний ритуал, який допомагає налаштуватися на справу. І важливо, щоб в цей момент школяра ніхто не смикав.
Чергуйте складні і прості завдання
Багато хто вважає, що виконання домашньої роботи потрібно починати зі складних завдань. Це помилка. Складні завдання не приносять дитині швидкого задоволення. Це те, що порушує позитивний настрій.
А ось якщо у дитини буде завдання, яке вона зможе виконати швидко і з задоволенням, це стане стартовим поштовхом, який допоможе включитися в процес і поступово перейти від простих вправ до складних.
Звертайтеся по допомогу до педагога
Батьки намагаються впоратися з виконанням домашнього завдання своїми силами і не враховують вимоги вчителя. Це може привести до нерозуміння і конфліктів, якщо дитина прийде на урок і буде вирішувати приклади, використовуючи методи, яким в школі її не вчили.
Якщо ви не знаєте вимог педагога (а дитина не завжди може їх чітко сформулювати і навіть просто звернути на них увагу), ваше завдання – запитати у вчителя, як краще пояснювати ту чи іншу тему, як краще виконувати завдання. Так ви збережете свої нерви і нерви дитини, попередите виникнення незручних ситуацій.